söndag 5 december 2010

Sverige ett U-land!?

Klev upp i går kl 23:45, Svensk tid, för att påbörja min resa hem till Sverige från ett land som alla ser som ett skitland i öst utan någonting som fungerar. När vi klev ut från hotellet möttes vi av en temperatur på ca -10 grader och snöfall. Jag var då nästan helt säker på att flyget skulle vara sent. Kom till flygplatsen och checkade in och ganska snabbt fick vi kliva på planet som skulle ta oss till Moskva. Fick man göra som i Sverige att sitta på planet och vänta mellan 20 och 40 minuter på att de skulle avisa planet, absolut inte, det hade dem fixat i förtid! Vi startade i tid och landade några minuter innan tidtabell i Moskva. Resan mellan Moskva och Arlanda gick också helt utan problem. Men så fort man kommer till Sverige och SJ så får man stå och vänta i 40 minuter på ett X2000 tåg som SJ inte får startklart på grund av snö och is! När man har varit på resande fot i 13 timmar finns det roligare saker att göra. Jag kan köpa att ett tåg kan vara lite sent. Men nu är det så att jag har åkt ganska frekvent med SJ de senaste två åren och främst på vintertid. Under dessa två år har jag kommit fram i tid en gång och det var i somras. Under veckan i Ryssland har jag åkt snabbtåg, tunnelbana, buss, taxi och flyg utan en sekunds försening. I väderförhållanden som du nästan aldrig ser i Sverige. Jag såg aldrig en snöflinga på dessa fortskaffningsmedel trots att det var mer snö i Perm än vad jag någonsin har upplevt i södra Sverige. Men när jag kommer till I-landet Sverige så kommer det ett tåg som ser mer ut som en igloo än ett tåg. Borde inte SJ har tillgång till ett lokstall där de kan köra in tågen över natten? Vad jag vet så har det varit vinter i Sverige så länge som marken som vi kallar Sverige har funnits, och det är ganska många år. Väl på tåget, fick man som vanligt inte höra en ursäkt. Utan rösten i högtalaren sa bara att man inte fick ställa väskorna i mittgången och att de var sena för att de inte hade fått igång tåget, för att det var så mycket snö och is på det.
Jag tycker SJ ska införa en ny slogan. Vill du garanterat komma sent? Åk med oss!

Försöker attacksova lite på flygplatsen i Moskva
Moskva från ovan
Sol och kyla
Om man ska åka med SJ får man räkna med förseningar.

Inga kommentarer: