fredag 1 oktober 2010

Hemliga svenska rum

I dag hamnade jag i ett väldigt fascinerade rum och ett väldigt hemligt förbund! De Geers gymnasiums gamla bibliotek och Fosterländska förbundet.
Förbundet grundades 1859 och deras syfte är att främja kunskapen om svensk litteratur. Men ingen förutom medlemmarna vet riktigt vad de gör. Mer om dessa kan du läsa här.
Biblioteket då, som har stått orört sedan skolan byggdes förutom att man har fyllt på med titlar. Man måste även ha tillstånd för att komma och rummet är väl gömt längst upp i skolan. Direkt när man klev in kände man doften av historia. Den korta tiden jag var där hittade jag ett tiotal böcker som var tryckta i början av 1500-talet. I ett hörn hittade jag en stor hög lådor fyllda med gamla glas-negativ. Jag måste se till att skolan släppar in mig fler gånger så att jag verkligen får tid på mig att genomgå en historisk resa!


4 kommentarer:

Mamma sa...

Intressant!!

Katten sa...

Åh, vad spännande! Får jag följa med nästa gång!?

Erik Åström sa...

Klart du får följa Katten!

Maria sa...

coolt